آئین روز سپاس ویژه استاد دکتر محمد حریری اکبری به بهانه ۱۲ آذر، روز علوم اجتماعی ایران، به همت دبیرستان تخصصی علوم انسانی مجد و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، با همراهی انجمن جامعه‌شناسی ایران و مجله بخارا و خانه کتاب دهخدا در محل سالن عباس کیارستمی دبیرستان مجد برگزار شد.

این برنامه با حضور پرشور دانش‌آموزان، اجتماعی خاطره‌انگیز از نسل جدید و قدیم علوم انسانی ایران بود.

در ابتدای این رویداد فرهنگی، دکتر یوسف پاکدامن با ذکر اهمیت اجتماعات علمی، علت تولید دانش و تولد دانشمندان بزرگ را بیش از نبوغ آنها، در مناسک علمی دانسته و با یادآوری عباراتی از کوهن و کالینز، اهمیت «سرمشق‌ها» و «قهرمانان علمی» و «مراسم تجلیل» را خاطرنشان کرد.

دکتر پاکدامن در ادامه، متن‌های ارسالی به این رخداد فرهنگی از طرف انجمن جامعه‌شناسی ایران و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات را قرائت کرد.

در این متن‌ها به نقش و اهمیت و پیشگامی آذربایجان و تبریز در علوم اجتماعی ایران اشاره و از دکتر محمد حریری اکبری به عنوان یکی از نام‌آوران و پیشگامان این حوزه نام برده و از مقام علمی و خدمات علمی آن استاد مبرز قدردانی شده است.

دکتر اصغر ایزدی جیران، سخنران بعدی این نشست، با ذکر خاطراتی از دوران دانشجویی خود توضیح داد چگونه در اوایل دهه هشتاد، نام و آوازه استاد دکتر حریری اکبری در تغییر رشته او از روان‌شناسی به جامعه‌شناسی موثر واقع شده و کلاس‌های استاد با هیجان جمعی خود و وسعت و گستره بی‌نهایت که به واسطه مطالعات میان رشته‌ای استاد مقدور شده بود، امکان فراتر رفتن و لذت عمیق را فراهم می‌ساخت.

دکتر ایزدی با این عبارت که شیرینی آن کلاس‌ها هنوز در جان‌هاست، گفت: زمانی که به شوق تحصیل در تهران و تلمذ از اساتید بزرگ، به تهران رسیدم، کلاس‌هایی با عمق کلاس‌های استاد حریری را بسیار کم یافتم و اتوپیای دانشگاه تهران برایم شکست و این‌چنین من زود به زود به دانشگاه تبریز بازمی‌گشتم برای دیدن گوهر یگانه روزگار.

استاد حریری اکبری سخنران اصلی نشست، که صحبت‌های خود را با بغض و اشک آغاز کرد؛ خطاب به دانش‌آموزان گفت: «من دانش‌آموز نمی‌بینم! امیدان فردای جامعه ایران را می‌بینم! جامعه ایران اگر قرار است آباد شود، کار شماست. از نسل بنده گذشته است. شما عزیزان هستید که باید میراث‌دار و پرچم‌دار علوم اجتماعی، علوم انتقادی و علوم انسانی باشید».

دکتر حریری در ادامه با ستایش مقام علمی فریتیوف کاپرا (معاون پژوهشی دانشگاه سانفرانسیسکو در کالیفرنیا) به شرح مبسوطی از مهم‌ترین کتاب او «پیوندهای پنهان» پرداخت و گفت: این کتاب در دو بخش تدوین شده است. در بخش نخست رابطه بین سه پدیده «کره خاکی» و «انسان» و «زبان» به عنوان پایه‌های علوم انسانی مورد توجه قرار می‌گیرد. نیمه دوم کتاب، با عنایت به چالش‌های بزرگ سده بیست و یکم به تداوم اجتماعات و پیوندهای بین عناصر متشکله آن و نهادها و سازمان‌های اجتماعی و پیچیدگی حکمروایی و… می‌پردازد.

مطالب مرتبط

آخرین مطالب

برچسب ها

آب آموزش آینده‌پژوهی اخراج اساتید دانشگاه ارتباطات بین‌المللی ارتباطات سلامت اسلایدر اعتراضات ۱۴۰۱ افغانستان انجمن جامعه‌شناسی ایران ایمان واقفی حلقه مطالعاتی نقد و بررسی متون شهری دکتر اصغر ایزدی جیران دکتر افسر افشاری نادری دکتر حسین امامی دکتر حسین پاینده دکتر شیرین احمدنیا دکتر عباس قنبری باغستان دکتر عباس کاظمی دکتر عبدالله بیچرانلو دکتر علی ربیعی دکتر فردین علیخواه دکتر محمد امین قانعی راد دکتر محمد مهدی مولایی دکتر مسعود کوثری دکتر مقصود فراستخواه دکتر منصور ساعی دکتر نعمت‌الله فاضلی دکتر هادی خانیکی رسانه روابط عمومی روز جهانی آینده روز جهانی ارتباطات روزنامه‌نگاری زنان سلامت روان سلسله نشست‌های روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی سیاست‌گذاری سینما شبکه‌های اجتماعی شهر صلح طرح صیانت فرهنگ فضای مجازی فلسفه برای کودکان فناوری مجمع عمومی عادی مجموعه نشست‌های علم، فرهنگ و ارتباطات در خدمت مهاجران افغانستان محیط زیست مردم‌نگاری مرضیه ادهم مهاجران نقد کتاب نوجوان همایش همایش اعتراضات، رسانه و فرهنگ همایش سلامت روان و رسانه همایش کنکاش‌‌های مفهومی و نظری درباره جامعه ایران هنر هوش مصنوعی ورزش پایگاه خبری گلونی پدرام الوندی کارگاه آموزشی کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو کرسی نظریه‌پردازی کرونا کودک گردشگری