مردانگی در موسیقی رپ ایرانی-فارسی در دهه ۱۳۸۰

جلسه‌ی دفاع از پایان‌نامه‌ی «مردانگی در موسیقی رپ ایرانی-فارسی در دهه‌ی ۱۳۸۰» روز چهارشنبه ۲۳ شهریورماه ۱۳۹۰ در دانشگاه تهران برگزار شد. این پایان‌نامه برای دریافت درجه‌ی کارشناسی ارشد رشته‌ی مطالعات فرهنگی و رسانه در دانشکده‌ی علوم اجتماعی دانشگاه تهران نگاشته شده بود.

محمد مهدی مولایی این پایان‌نامه را با راهنمایی دکتر مسعود کوثری و مشاوره‌ی دکتر مهدی منتظرقائم به‌نگارش درآورده است. استاد داور جلسه‏ دفاع دکتر عبدالحسین مختاباد بود. مختاباد دكتری آهنگسازی و اجرای موسیقی از دانشگاه گلداسميت انگلستان دارد و عضو هيئت علمی و مدرس دانشكده صداوسيما است.

چکیده پایان‌نامه:
این پژوهش به‌دنبال مطالعه‌ی «مردانگی در موسیقی رپ ایرانی-فارسی» است. بدین منظور موسیقی‌ رپ فارسی در ایران در سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۰ تحلیل شده است. رویکرد پژوهشی مورد استفاده کیفی است و از چند روش‌ تحقیق استفاده شده است. روش اصلی مورد استفاده «گراندد تئوری ساختارگرا» است. از این‌روی به‌جای استفاده از نظریه‌های موجود به‌عنوان چارچوب نظری، پژوهشگر به‌دنبال تولید نظریه‌ی خودبنیاد و بومی از دل داده‌های میدان بوده است. بدین منظور با استفاده از شیوه‌ی نمونه‌گیری نظری، داده‌های لازم از منابع مختلف گردآوری شده است. در گردآوری داده‌ها از تکنیک‌های متعددی مانند مصاحبه، مشاهده، مشاهده‌ی آنلاین، گردآوری اسناد و متون استفاده شده است. آنگاه همه‌ی این داده‌ها با استفاده از دستورالعمل‌های کدگذاری‌ سه‌گانه‌ی باز، محوری و انتخابی، کدگذاری شده‌اند. در نهایت از دل داده‌ها، ۶۲ مفهوم و ۱۶ مقوله استخراج شده و «شکل‏های متکثر مردانگی در موسیقی رپ ایرانی-فارسی» به‌عنوان مقوله‌ی مرکزی مشخص شده است. پس از آن با استفاده از مدل الگویی، «نظریه‌ی خودبنیاد»ِ برآمده از دل داده‌ها به‌صورت «داستان» و «مدل تصویری» ارائه شده است. سپس با محوریت مقوله‌ی مرکزی بدست آمده از گراندد تئوری، ۱۴ شکل مردانگی با استفاده از روش‌های تکمیلی تحلیل شده‌اند.
به‏عنوان روش دوم، تحلیل گفتمانی لاکلا و موفه به‌کار گرفته شده و ۱۴ گفتمان موجود در موسیقی رپ ایرانی-فارسی شناسایی شده‌اند و دال مرکزی، وقته‌ها، حوزه‌های نزاع، غیریت‌ها و موقعیت‌های مردانگی در هر کدام مشخص شده است. گفتمانِ داف‌بازی، گفتمانِ بازگشت به خویشتن، گفتمانِ فرودستانِ بامرام، گفتمانِ فرادستانِ لذت‏گرا، گفتمانِ اعتراضِ رادیکال، گفتمانِ روابطِ عاطفیِ سنتی، گفتمانِ هجو و تمسخر، گفتمانِ روابطِ عاطفیِ مدرن، گفتمانِ فرصت‏طلبی، گفتمانِ دفاع از حقوق زن، گفتمانِ دفاع از حقوقِ همجنس‏گرایان، گفتمانِ اسلام‏گراییِ ولایت‏محور، گفتمانِ اصلاح‏گریِ اجتماعی و گفتمانِ کَل‏کَل و شاخ‏بازی، به‏عنوان گفتمان‏های بازنمایی شده در موسیقی رپ ایرانی-فارسی شناسایی شده‏اند. تقابل‌های این گفتمان‌ها در حوزه‏ی‌ نزاع‏های جنسیتی، طبقاتی، اخلاقی، سیاسی، مذهبی و سنتی/مدرن بر سر برساختِ سوژه‌ی مردانه نیز در این بخش مشص شده است.
در بخش بعدی، به‏عنوان روش تحلیل سوم، مدل کنش‌گران گریماس که الگویی برای تحلیل روایی است مورد استفاده قرار گرفته است. بر این مبنا ۱۴ روایت مردانگی در دل ۱۴ گفتمان تعریف شده‌اند و روابط کنش‌گران آنها با یکدیگر مشخص شده ‌است. روایتِ مردِ داف‏باز، روایتِ مردِ زنده‏کننده‏ی اصالت، روایتِ مردِ فرودستِ بامرام، روایتِ مردِ فرادست لذت‏گرا، روایتِ مردِ معترضِ تساوی‌طلب، روایتِ مردِ عاشقِ متعارف، روایتِ هجوِ مردِ متعارفِ سنتی، روایتِ مردِ عصبانی از شکست عشقی، روایتِ مردِ به دنبال پول و ثروت زن، روایتِ مردِ مانع پیشرفت زن، روایتِ مردِ نفرت‏انگیز، روایتِ مردِ حزب‏اللهیِ ولایت‏مدار، روایتِ مردِ اصلاح‏گرِ اجتماعی و روایتِ مردِ فحاشِ کَل‏کَل‏کننده، به‌عنوان تعدادی از روایت‌های شکل گرفته در دل گفتمان‌ها شناسایی و تحلیل شده‌اند. تضاد روایت‌ها و ضدروایت‌ها و قرارگیری مردان در نقش راوی و مشارکت‌کنندگان اصلی و فرعی در این بخش مشخص شده است.
با استفاده از نتایج بدست آمده از سه روش به‌کار گرفته شده و رجوع دوباره به پیشینه‏ی پژوهش و مقایسه نتایج بدست آمده با نظریه‏های مرتبط و برخی تحقیقات پیشین در ایران و جهان، مباحثی در چهار بخش به‏عنوان جمع‏بندی نهایی مطرح شده است. بحث‌های نهایی تحت این عناوین ارائه شده‌اند: (۱) رپِ ایرانی-فارسی؛ موسیقی مردانه ولی نه ‌ضدزنانه، (۲) ظهور مردانگی‏هایِ آلترناتیو و چالشِ مردانگیِ هژمونیک، (۳) مردانگی‏هایِ موسیقیِ رپ و سرنوشتِ مردانگیِ هژمونیک در ایران، (۴) مردانگی‏هایِ غیرجنسیتی و درهم‏آمیخته‏گیِ حوزه‏هایِ نزاعِ هویتی. در پایان نیز با استفاده از دو معیار اطمینان‏پذیری و کثرت‏گرایی، به‌عنوان بدیل‌هایی برای روایی و پایایی در پژوهش کیفی، و همچنین پاسخ‌گویی به سوالات هفت‌گانه‌ی اشتراوس و کوربین درباره‌ی تجربه در مطالعه، پژوهش مورد ارزیابی قرار گرفته است.

مطالب مرتبط

آخرین مطالب

برچسب ها

آب آموزش آینده‌پژوهی اخراج اساتید دانشگاه ارتباطات بین‌المللی ارتباطات سلامت اعتراضات ۱۴۰۱ اعظم صوفیانی افغانستان انتخابات انتخابات انجمن انجمن جامعه‌شناسی ایران بازی‌های دیجیتال حلقه مطالعاتی نقد و بررسی متون شهری دکتر اصغر ایزدی جیران دکتر افسر افشاری نادری دکتر بهار زند رضوی دکتر بهارک محمودی دکتر حسین پاینده دکتر شیرین احمدنیا دکتر عباس قنبری باغستان دکتر عباس کاظمی دکتر علی ربیعی دکتر فردین علیخواه دکتر محمد امین قانعی راد دکتر محمد مهدی مولایی دکتر مسعود کوثری دکتر مقصود فراستخواه دکتر منصور ساعی دکتر نعمت‌الله فاضلی دکتر هادی خانیکی رسانه روابط عمومی روز جهانی آینده روز جهانی ارتباطات روزنامه‌نگاری زنان سالمندی سلامت روان سلسله نشست‌های روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی سیاست‌گذاری سینما شبکه‌های اجتماعی شهر صلح طرح صیانت فرهنگ فضای مجازی فلسفه برای کودکان فناوری مجمع عمومی عادی مجموعه نشست‌های علم، فرهنگ و ارتباطات در خدمت مهاجران افغانستان محیط زیست مردم‌نگاری مرضیه ادهم مهاجران نقد کتاب نوجوان همایش همایش سلامت روان و رسانه همایش کنکاش‌‌های مفهومی و نظری درباره جامعه ایران هنر هوش مصنوعی پایگاه خبری گلونی پدرام الوندی کارگاه آموزشی کرسی نظریه‌پردازی کرونا کودک گردشگری