شماره ۲۵ فصلنامه رسانه-فرهنگ با موضوع انسان‌شناسی و فرهنگ منتشر شد

 

بیست و پنجمین شماره مجله رسانه فرهنگ، از سوی انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، به مدیر مسئولی دکتر هادی خانیکی و سردبیری یوسف پاکدامن منتشر شد. سردبیران مهمان این شماره زهره دودانگه و محمد زینالی اُناری هستند.

این شماره‌ «رسانه فرهنگ»، به صورت ویژه، به انسان‌شناسی و فرهنگ پرداخته است. انسان‌شناسی و فرهنگ که در میانه‌ دهه‌ هشتاد شمسی با یک وب‌گاه کار خود را آغاز کرد، فعالیت‌های خود را در قالب نشست‌های علمی، پروژه‌های پژوهشی، چاپ کتاب و ویژه‌نامه، برنامه‌های ویدئویی و… گسترش داده و به شبکه‌ وسیعی از کنشگران علمی و فرهنگی شکل داده است. لذا در این ویژه‌نامه این پرسش اساسی موضوع بخش مهمی از مقالات بوده که آیا انسان‌شناسی و فرهنگ توانسته به یک نهاد اجتماعی تبدیل شود یا نه؟

کمتر کسی را در حوزه‌ علوم انسانی و اجتماعی می‌توان یافت که گذرش به این وب‌گاه نیفتاده باشد یا مخاطب برنامه‌های متنوع انسان‌شناسی و فرهنگ نبوده باشد. اگر تاکنون مخاطب وب‌گاه انسان‌شناسی و فرهنگ یا برنامه‌هایش بوده‌اید، این شماره مجله رسانه فرهنگ برایتان جذاب خواهد بود.

🔵 هادی خانیکی در «یادداشت یکِ» این شماره، ذیل تیتر «سرمشقی مؤثر» به این موضوع پرداخته که انسان‌شناسی و فرهنگ چگونه توانسته سرمشقی باشد برای آنکه نهادهای علمی و تخصصی هم در درون دانشگاه و هم خارج از آن بتوانند پاسخگوی تحولات اجتماعی نوظهور باشند و افق‌های تازه‌ای را بگشایند.

🔵 در این شماره دو گفت‌وگوی بلند تحلیلی انجام شده است. علی بلوکباشی در گفت‌وگوی مکتوب با سردبیران این شماره به صورت مبسوط به تاریخ انسان‌شناسی در ایران پرداخته و با نگاهی تاریخی نقش و جایگاه وب‌گاهی چون انسان‌شناسی و فرهنگ را در تحول این رشته مورد تحلیل قرار داده است. در گفت‌وگوی دیگری که سردبیران مهمان به صورت شفاهی با ناصر فکوهی انجام داده‌اند، تجربه تأسیس انسان‌شناسی و فرهنگ، تحول این نهاد در طی دو دهه و چشم‌انداز‌هایش مورد بحث قرار گرفته است.

🔵 توسعه‌ شاخه‌های گوناگون رشته‌ انسان‌شناسی یکی از دستاوردهای مهم انسان‌شناسی و فرهنگ بوده است. در این راستا، محمد تهامی‌نژاد و محسن حجاریان که به ترتیب از اساتید برجسته‌ و پیشکسوت حوزه‌ مستند و موسیقی‌شناسی قومی هستند، در یادداشت‌هایی درخور توجه به تجربه‌ خود از حضور مستمر در انسان‌شناسی و فرهنگ و کمک به رشد پژوهش در این دو شاخه نوشته‌اند.

🔵 اسماعیل حسام مقدم موضوع مهمی را در این ویژه‌نامه مطرح کرده و آن تاثیر انسان‌شناسی و فرهنگ در تکثیر ایده‌های کنش‌ورزی اجتماعی و فرهنگی است. او با شرح تجربه‌های خویش از نهادسازی در جنوب ایران، شرح داده که انسان‌شناسی و فرهنگ را چگونه الگویی برای نهادسازی قرار داده است.

🔵 علاوه بر آنچه گفتیم، یادداشت‌ها و جُستارهای خواندنی دیگری از تحریریه مجله، منتظر تورق شما خواننده رسانه فرهنگ هستند. یادداشت‌های جبار رحمانی، محسن شهرنازدار، عمران گاراژیان، ناصر عظیمی، بهروز سپیدنامه، سپیده پارساپژوه، محمدرضا اصلانی، سودابه فضائلی، مرتضی منادی، عمار احمدی، زهره روحی، فاطمه آقامیری و پگاه دودانگه هریک دریچه‌ای است به سوی تحلیل نقش این نهاد یا شرح تجربه‌ای ارزشمند از سال‌ها همراهی و کنش‌گری.

علاقه‌مندان می‌توانند نسخه رایگان این شماره مجله رسانه فرهنگ را از لینک زیر دریافت نمایند:

https://s31.picofile.com/file/8474423434/Resaneh_Farhang_No_25.pdf.html

مطالب مرتبط

آخرین مطالب

برچسب ها

آب آموزش آینده‌پژوهی اخراج اساتید دانشگاه ارتباطات بین‌المللی ارتباطات سلامت اسلایدر اعتراضات ۱۴۰۱ افغانستان انجمن جامعه‌شناسی ایران ایمان واقفی حلقه مطالعاتی نقد و بررسی متون شهری دکتر اصغر ایزدی جیران دکتر افسر افشاری نادری دکتر حسین امامی دکتر حسین پاینده دکتر شیرین احمدنیا دکتر عباس قنبری باغستان دکتر عباس کاظمی دکتر عبدالله بیچرانلو دکتر علی ربیعی دکتر فردین علیخواه دکتر محمد امین قانعی راد دکتر محمد مهدی مولایی دکتر مسعود کوثری دکتر مقصود فراستخواه دکتر منصور ساعی دکتر نعمت‌الله فاضلی دکتر هادی خانیکی رسانه روابط عمومی روز جهانی آینده روز جهانی ارتباطات روزنامه‌نگاری زنان سلامت روان سلسله نشست‌های روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی سیاست‌گذاری سینما شبکه‌های اجتماعی شهر صلح طرح صیانت فرهنگ فضای مجازی فلسفه برای کودکان فناوری مجمع عمومی عادی مجموعه نشست‌های علم، فرهنگ و ارتباطات در خدمت مهاجران افغانستان محیط زیست مردم‌نگاری مرضیه ادهم مهاجران نقد کتاب نوجوان همایش همایش اعتراضات، رسانه و فرهنگ همایش سلامت روان و رسانه همایش کنکاش‌‌های مفهومی و نظری درباره جامعه ایران هنر هوش مصنوعی ورزش پایگاه خبری گلونی پدرام الوندی کارگاه آموزشی کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو کرسی نظریه‌پردازی کرونا کودک گردشگری