گروه مطالعات روابط عمومی انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، با برگزاری نشستی مجازی و با حضور جمعی از استادان، دانشجویان و دست‌اندركاران حوزه روابط عمومی، فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز كرد.

در آیین گشایش گروه مطالعات روابط عمومی كه روز چهارم اسفندماه برگزار شد، دکتر «هادی خانیکی»، رئیس انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، در سخنانی به معرفی انجمن، ضرورت‌های شكل‌گیری گروه مطالعات روابط عمومی و بیان انتظارهای انجمن از این گروه پرداخت.

همچنین دکتر «منصور ساعی»، مدیر گروه مطالعات روابط عمومی، به معرفی اهداف، برنامه‌ها و محورهای فعالیت‌ گروه مطالعات روابط عمومی پرداخت و در ادامه نشست، دکتر «حسین امامی»، عضو شورای مدیریت گروه مطالعات روابط عمومی، درباره روندها و رویکردهای نوین در آموزش و مطالعات روابط عمومی در جهان سخنرانی كرد.

رئیس انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات: روابط عمومی‌ها همبستگی‌ساز باشند

دکتر «هادی خانیکی»، عضو هیأت علمی و استاد گروه علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی و رئیس انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، نخستین سخنران نشست مجازی گشایش گروه مطالعات روابط عمومی بود.

خانیكی در این نشست با بیان تاریخچه شكل‌گیری انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، گفت: انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات یک نهاد علمی غیرانتفاعی ‌فرادانشگاهی است که با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت می‌کند و اعضای آن را استادان، دانش‌آموختگان و دانشجویان مرتبط با رشته‌های علوم ارتباطات و  مطالعات فرهنگی تشكیل می‌دهند.

وی افزود: این انجمن بیش از چند صد نفر عضو با گرایش‌های سیاسی و فکری متفاوت دارد كه نقطه اتصال و اشتراک اعضا، تحصیل در یکی از رشته‌های علوم ارتباطات و مطالعات فرهنگی از هر دانشگاهی است. از این رو مجموعه انجمن در قالب یک نهاد، گرایش خاصی به هیچ تفکر و جریان سیاسی ندارد.

رئیس انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات در ادامه از این انجمن به عنوان یكی از انجمن‌های مؤثر و برتر كشور در حوزه علوم انسانی و اجتماعی نام برد و گفت: فعالیت‌های این انجمن از جمله در حوزه انتشار نشریات علمی پژوهشی، برگزاری دوره‌های آموزشی و سخنرانی‌های علمی و انعقاد تفاهم‌نامه‌های همكاری با نهادهای اجرایی، روز به روز در حال گسترش بوده و پیشرفت‌های چشمگیری را كسب كرده است.

خانیكی سپس ضرورت پرداختن به روابط عمومی در نهادهای آموزشی و پژوهشی را بسیار روشن دانست و گفت: گروه مطالعات روابط عمومی، زودتر از اینها باید تشكیل می‌شد و از پیگیری آقای دكتر ساعی و اعضای این گروه برای راه‌اندازی آن، تشكر می‌كنم.

وی افزود: برای تشكیل این گروه علمی در ذیل انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات، به چهار ضرورت قائل هستم. ضرورت اول، ورود جهان به پارادایم‌های جدیدی است كه ارتباطات هم نمی‌تواند خود را مستقل از آنها ببیند.

این استاد علوم ارتباطات در ادامه با اشاره به اینكه حدود 50 سال است كه مطالعات ارتباطی در كشور ما شكل گرفته، افزود: این مطالعات كه به همت اندیشمندانی مثل مرحوم دكتر مجید تهرانیان آغاز شد و در ادامه بزرگانی همچون مرحوم دكتر كاظم معتمدنژاد، چیزهایی بر آن افزودند و در این پارادایم جدید كه جامعه اطلاعاتی یا معرفتی بود، مرحوم دكتر حمید نطقی هم پیشگام در راه‌اندازی رشته روابط عمومی به صورت دانشگاهی شد.

خانیكی سپس گفت: با ورود به پارادایم جامعه پلتفرمی، روابط عمومی‌ها باید متوجه باشند كه فعالیت‌های آنها چه مؤلفه‌های جدیدی در حوزه نظری و عملی، پیدا خواهد كرد. در این تغییر پارادایم، عنصر فرهنگ و مؤلفه‌های فرهنگی، پررنگ‌تر می‌شوند و كنشگران فردی نقش بیشتری به عهده می‌گیرند كه مستلزم بازتعریف نقش روابط عمومی‌هاست.

رئیس انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات در بیان دومین ضرورت تشكیل گروه مطالعات روابط عمومی، به همزیستی جامعه ایران با بحران‌های طبیعی، اجتماعی و انسانی اشاره كرد و گفت: جامعه و جهان ما نوعی همزیستی با بحران‌ها را تجربه می‌كند و در این وضعیت جدید، ارتباطات بحران اهمیت و نقش بارزی پیدا كرده است.

وی روابط عمومی‌ها را بخش مهمی از ارتباطات بحران در موقعیت‌های بحرانی همچون سیلاب‌های بهار 1398، همه‌گیری ویروس كرونا طی دو سال اخیر و موارد مشابه برشمرد و گفت: تشكیل گروه مطالعات روابط عمومی، پاسخ و توجهی به این ضرورت در شرایط مشابه بحران‌های یادشده است.

استاد گروه علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه گفت: ضرورت سوم، گسیختگی‌های ناشی از تحولات فناورانه در شرایط كنونی است كه نقش نهادهای رسمی را كمتر و نقش نهادهای غیررسمی را بیشتر كرده است. و اینجاست كه در چنین جامعه‌ای با ویژگی‌های پلتفرمی، برای كنشگری روابط عمومی هم باید چشم‌اندازهای تازه‌ای پیدا كنیم.

خانیكی در بیان چهارمین ضرورت به ویژگی‌های خاص جامعه ایران اشاره كرد و گفت: جامعه ایران در سطوح رسمی با رشد چشمگیر و تأمل برانگیز روندهایی مواجه است كه حاكی از تضعیف همبستگی اجتماعی است و این موضوع در تحقیقات انجام شده در سال‌های اخیر، به روشنی نشان داده شده و كاهش سرمایه اجتماعی هم كاملاً مشخص است.

رئیس انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات در ادامه گفت: نهاد روابط عمومی یكی از مجموعه‌های همبستگی‌ساز است و یا باید باشد. در واقع نتیجه فعالیت‌های گروه مطالعات روابط عمومی باید این باشد كه روابط عمومی‌ها چه كاری می‌توانند برای تقویت روندهای همبستگی‌ساز و تقویت جامعه مدنی، در پیش بگیرند.

وی در پایان با بیان اینكه «انتظار دارم این گروه با برگزاری نشست‌ها، دوره‌های آموزشی و تقویت ارتباطات علمی حرفه‌ای با سایر انجمن‌ها و نهادهای فعال حوزه روابط عمومی، بتواند منظومه‌ای را تشكیل بدهد كه كمك حال روابط عمومی‌های كشور باشد»، افزود: امیدوارم همه دست‌اندركاران روابط عمومی در همه سطوح، به انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات و گروه مطالعات روابط عمومی كمك كنند تا این گروه یكی از موفق‌ترین گروه‌های انجمن باشد.مدیر گروه مطالعات روابط عمومی:

رقیب هیچ انجمن، گروه، دانشكده و جریان فعال روابط عمومی نیستیم

دکتر «منصور ساعی»، مدیر گروه مطالعات روابط عمومی و استادیار ارتباطات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، به معرفی اهداف، برنامه‌ها و محورهای فعالیت‌ گروه مطالعات روابط عمومی پرداخت.

ساعی گفت: پس از گذشت ۷۰ سال حضور روابط عمومی در سازمان‌های ایرانی (۱۳۳۰ تاکنون) و با وجود سابقه بیش از نیم قرن آموزش آکادمیک روابط عمومی در ایران، هنوز یک گروه مطالعاتی مستقل و مسأله محور در انجمن‌های روابط عمومی و دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و مراکز علمی و تخصصی ویژه روابط عمومی ایجاد نشده است.

وی افزود: علاوه بر این روابط عمومی به عنوان یک نهاد مدرن و وارداتی طی این مدت، تحولات تاریخی، سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و فناورانه گوناگونی را پشت سرگذاشته و تجربه کرده است که هم از نظر علمی این حوزه میان رشته‌ای را مسأله‌محور کرده است و هم از نظر حرفه و فعالیت، نقش‌ها و وظایف و جایگاه آن را در جامعه و سازمان‌های خصوصی و دولتی با ظرفیت‌ها و چالش‌های نوینی مواجهه کرده است.

مدیر گروه مطالعات روابط عمومی در ادامه گفت: بر همین اساس، تاسیس گروه مطالعات روابط عمومی با هدف تقویت دانش، ادبیات، پژوهش و آموزش دغدغه‌محور و نیازمحور در حوزه روابط عمومی در انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات ضروری به نظر می‌رسد.

ساعی سپس با بیان اینكه «رقیب هیچ انجمن، گروه، دانشكده و جریان فعال روابط عمومی نیستیم»، گفت: در این گروه، به دنبال انجام مطالعات و پژوهش‌های مسأله محور و راهبردی و آینده‌نگرانه مرتبط با نیازها و دغدغه های روابط عمومی کشور، تدوین و اجرای برنامه علمی و پژوهشی مشترک با سازمان‌های دولتی و خصوصی و مراکز علمی و دانشگاهی و انجمن‌های علمی در حوزه روابط عمومی و برگزاری دوره‌ها وکارگاه‌های علمی و آموزشی در حوزه روابط عمومی هستیم.

وی در ادامه از تشکیل نشست، وبینار، سمینارها و کنفرانس‌های علمی و آموزشی خروجی‌محور در حوزه روابط عمومی؛ ایجاد ارتباط تعاملی با جامعه هدف (مراکز علمی/ سازمان‌ها/صنعت و…) از طریق ارائه داده‌ها، گزارش‌ها و گفتگوهای شفاف، جامع، مستند، متقن، مستدل، تحلیلی و آینده‌نگرانه روابط عمومی و همکاری و ارائه مشاوره به روابط عمومی سازمان‌های دولتی و خصوصی، به عنوان دیگر اهداف تشكیل گروه یاد كرد.

مدیر گروه مطالعات روابط عمومی سپس گفت: ارزیابی روابط عمومی‌های سازمانی و رتبه‌بندی روابط عمومی‌های کشور، چاپ و نشر کتب، جزوات و مجلات مرتبط با همکاری سازمان‌های مختلف به صورت تألیف، ترجمه و یا گردآوری و راه‌اندازی نشریه علمی پژوهشی در حوزه روابط عمومی را نیز دنبال خواهیم كرد.

دکتر حسین امامی تشریح كرد: روندها و رویکردهای نوین در آموزش و مطالعات روابط عمومی در جهان

دکتر «حسین امامی»، عضو شورای مدیریت گروه مطالعات روابط عمومی و مدرس و پژوهشگر روابط عمومی و رسانه‌های اجتماعی، سخنران دیگر آیین گشایش گروه مطالعات روابط عمومی بود. وی در سخنرانی خود با عنوان «روندها و رویکردهای نوین در آموزش و مطالعات روابط عمومی در جهان»، با بیان اینكه «در حال حاضر 8200 نفر دانشجو در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته روابط عمومی در دانشگاه‌های کشور در حال تحصیل هستند»، این پرسش‌ها را طرح كرد: آیا ادارات و سازمان‌ها گنجایش پذیرش این تعداد از فارغ‌التحصیلان را دارند؟ این تعداد فارغ‌التحصیل برای جامعه روابط عمومی كشور تهدید است یا فرصت؟ چرا استقبال گسترده‌ای از رشته روابط عمومی در دانشگاه ها وجود دارد؟ به گونه‌ای كه در دانشگاه علمی كاربردی، بعد از رشته‌های فناوری اطلاعات و حقوق، روابط عمومی سومین رشته پر متقاضی است.

امامی در ادامه به معرفی 10 دانشگاه برتر جهان در حوزه آموزش و پژوهش روابط عمومی پرداخت و گفت: از آنجایی كه نخستین واحد روابط عمومی در جهان، در كشور ایالات متحده آمریكا شكل گرفته، پس طبیعی است كه 10 دانشگاه برتر این رشته نیز در این كشور باشند.

وی در ادامه از دانشگاه‌های كالیفرنیای جنوبی، فلوریدا، لوئیزیانا، تگزاس، بایتیست كالیفرنیا، ایالتی فلوریدا، آلاباما، كارولینای شمالی، ممفیس و بوستون، به عنوان 10 دانشگاه برتر جهان در حوزه آموزش و پژوهش روابط عمومی یاد كرد و برنامه‌های آموزشی هر یك از این دانشگاه‌ها را معرفی كرد.

عضو شورای مدیریت گروه مطالعات روابط عمومی در جمع‌بندی برنامه‌های آموزشی دانشگاه‌های برتر جهان گفت: توجه به مهارت نگارش، ویژگی مشترك تمام برنامه‌های آموزشی در این دانشگاه‌هاست و خروجی این دانشگاه‌ها كسی است كه بتواند هم برای رسانه‌های مكتوب و هم برای رسانه‌های اجتماعی، بنویسد.

امامی سپس به معرفی مقطع كارشناسی ارشد رشته روابط عمومی پرداخت. وی گفت: تحقیقات نشان داده است كه فارغ‌التحصیل مقطع كارشناسی ارشد روابط عمومی یا ارتباطات، از منظر كیفی در كار متمایز می‌شود و برای پذیرش مسئولیت‌های بیشتر آمادگی پیدا می‌كند.

وی در ادامه از روابط عمومی و ارتباطات دیجیتال/ استراتژیک، روابط عمومی و ارتباطات شرکتی، روابط عمومی و بازاریابی دیجیتال، روابط عمومی و تبلیغات، روابط عمومی و مدیریت در ارتباطات بین‌الملل، روابط عمومی و ارتباطات سازمانی و روابط عمومی چند رسانه‌ای، به عنوان گرایش‌های مختلف كارشناسی ارشد رشته روابط عمومی نام برد.

این مدرس و پژوهشگر روابط عمومی و رسانه‌های اجتماعی سپس با اشاره به محتوای دوره های كارآموزی روابط عمومی در دانشگاه‌های برتر جهان، به تشریح برنامه‌های دوره دكترای تخصصی روابط عمومی پرداخت و گفت: در دنیا، دانشگاه های زیادی برای آموزش دكترای تخصصی روابط عمومی نداریم و دانشجویان دكتری این رشته، معمولاً بیش از یادگیری مهارت‌های شغلی، وقت بیشتری را صرف تحقیق و بررسی نظریه‌هایی می‌كنند كه می‌توانند صنعت روابط عمومی را گسترش دهند.

امامی در پایان سخنان خود، به بیان راهکارهایی برای ارتقای آموزش روابط عمومی در ایران پرداخت. وی گفت: برگزاری دوره‌های تکمیلی تخصصی (فلوشیب) برای روابط عمومی از سوی دانشگاه‌ها با همکاری سازمان‌ها در رشته روابط عمومی، ایجاد آزمایشگاه‌ها و پژوهشکده‌های روابط عمومی در دانشکده‌های ارتباطات، راه‌اندازی دفتر خدمات شغلی در دانشگاه‌ها، توجه بیشتر به میان‌رشته‌ای‌ها در روابط عمومی‌ها به‌ویژه در مقطع كارشناسی ارشد و تعریف كار تحقیقی دانشجویان در قالب كار عملی مرتبط با فعالیت روابط عمومی و درس برای كاهش شکاف بین دروس دانشگاهی و كار عملی واقعی، از جمله این راهكارها هستند.

این گزارش می‌افزاید: در ادامه این نشست، دکتر «مهدخت بروجردی علوی» و دکتر «علی‌رضا عبداللهی‌نژاد»، دو عضو دیگر شورای مدیریت گروه مطالعات روابط عمومی، در سخنانی كوتاه، به بیان دیدگاه‌های خود درباره فعالیت‌ها و برنامه‌های گروه پرداختند.

بر پایه این گزارش، گروه علمی- تخصصی مطالعات روابط عمومی با برگزاری اولین نشست داخلی در تاریخ ۲۰ بهمن ماه ۱۴۰۰، فعالیت خود را ذیل انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات آغاز کرد تا به صورت مسأله‌محور به انجام مطالعات علمی و فعالیت‌های آموزشی و تخصصی در حوزه روابط عمومی بپردازد. فعالیت رسمی این گروه نیز پس برگزاری آیین گشایش در تاریخ 4 اسفندماه و صدور احكام اعضای شورای مدیریت و دبیر گروه از سوی رئیس انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات در تاریخ 7 اسفندماه، آغاز شد.

 

مطالب مرتبط

آخرین مطالب

برچسب ها

آب آموزش آینده‌پژوهی اخراج اساتید دانشگاه ارتباطات بین‌المللی ارتباطات سلامت اعتراضات ۱۴۰۱ اعظم صوفیانی افغانستان انتخابات انتخابات انجمن انجمن جامعه‌شناسی ایران بازی‌های دیجیتال حلقه مطالعاتی نقد و بررسی متون شهری دکتر اصغر ایزدی جیران دکتر افسر افشاری نادری دکتر بهار زند رضوی دکتر حسین امامی دکتر حسین پاینده دکتر شیرین احمدنیا دکتر عباس قنبری باغستان دکتر عباس کاظمی دکتر عبدالله بیچرانلو دکتر علی ربیعی دکتر فردین علیخواه دکتر محمد امین قانعی راد دکتر محمد مهدی مولایی دکتر مسعود کوثری دکتر مقصود فراستخواه دکتر منصور ساعی دکتر نعمت‌الله فاضلی دکتر هادی خانیکی رسانه روابط عمومی روز جهانی آینده روز جهانی ارتباطات روزنامه‌نگاری زنان سلامت روان سلسله نشست‌های روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی سیاست‌گذاری سینما شبکه‌های اجتماعی شهر صلح طرح صیانت فرهنگ فضای مجازی فلسفه برای کودکان فناوری مجمع عمومی عادی مجموعه نشست‌های علم، فرهنگ و ارتباطات در خدمت مهاجران افغانستان محیط زیست مردم‌نگاری مرضیه ادهم مهاجران نقد کتاب نوجوان همایش همایش سلامت روان و رسانه همایش کنکاش‌‌های مفهومی و نظری درباره جامعه ایران هنر هوش مصنوعی پایگاه خبری گلونی پدرام الوندی کارگاه آموزشی کرسی نظریه‌پردازی کرونا کودک گردشگری