لاجوردی، اندیشمندی موثر در جریان جامعه‌شناسی انتقادی بود

احمد مسجد جامعی در وبینار یکصدسال دموکراسی با تمرکز بر حکمروایی محلی

لاجوردی، اندیشمندی موثر در جریان جامعه‌شناسی انتقادی بود

احمد مسجد جامعی در وبینار یکصدسال دموکراسی  که در روز دوشنبه 27/11/99 برگزار شد، با بیان این مطلب و با ابراز تاسف از درگذشت هاله لاجوردی افزود: وی سال های سال در خلق آثار تاثیرگذار در حوزه اجتماعی فعالیت کرد و توانسته بود در حوزه پژوهش و ترجمه آثار ارزشمندی بیافریند.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: این استاد دانشگاه در سنت نظریه انتقادی، پژوهش می‌کرد و ترجمه‌های وی در نشریه ارغنون، نقش مهمی در تقویت گرایش‌های آلترناتیو در علوم اجتماعی ایران داشت.

وی با اشاره به اینکه هاله لاجوردی توانست تحولات بزرگی را در حوزه پژوهشی ایجاد کند، بیان کرد: همکاری وی با نشریه ارغنون در شرایطی اتفاق افتاد که دسترسی به متون علوم انسانی و اجتماعی در کشور به راحتی امکان پذیر نبود.

مسجد جامعی با بیان به اینکه هاله لاجوردی سعی کرد تا تحولات بنیادی در حوزه علوم انسانی ایجاد کند، یادآور شد: موضوعاتی که در متون ترجمه شده و یا مقالاتی منتشرشده از این استاد ارجمند در نشریه ارغنون منتشر شد از جنبه های فلسفی، علوم اجتماعی و متون ادبی جزو منابع مرجع است.

عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر تهران تاکید کرد: در دهه 70 یکی از جوانان پرشوری که با انگیزه فراوان از نخستین شماره های نشریه ارغنون فعالیت خود را به صورت مستمر آغاز کرد، هاله لاجوردی بود.

وی با اشاره به رویکرد نشریه ارغنون در مباحث اجتماعی گفت: در آن زمان نشریه ارغنون مطابق با استانداردهای وزارت علوم در زمره نشریات علمی قرار نمی گرفت. این در حالی است که دست اندرکاران این مجله نیز به استانداردهای معمول چندان تاکیدی نداشتند و بیشتر ترجیح می دادند به عنوان منبع علمی جریان ساز در زمینه اجتماعی و فرهنگی شناخته شود.

مسجد جامعی افزود: وقتی به آثار خانم لاجوردی نگاه می کنیم باید به دو نکته توجه کرد، نخست آنکه وی از جمله اندیشمندانی بود که در فضای آن روزگار در شکل گیری جریان فرهنگی و نگاه جدید و عمیق تر به این حوزه نقش تاثیرگذاری داشت. دوم اینکه لاجوردی توانست نظریه پژوهش انتقادی را به همراه چند تن از استادان و نخبگان جامعه شناسی در کشور رواج دهد.

وی با اشاره به اینکه هویت فکری لاجوردی در آثارش به خوبی نمایان است، ادامه داد: نکته مهم درباره این استاد جامعه شناسی این است که وی قربانی نگاهی شد که در آن  فعالیت علمی در چارچوب قواعد اداری تعریف می شد و همین مساله باعث قطع ارتباط وی با دانشگاه تهران شد.

مسجد جامعی در ادامه گفت: هاله لاجوردی در تنهایی، درگذشت؛ چرا که طرد یک انسان دانشگاهی از دانشگاه، زمانی که پناهگاه دیگری نداشت، می‌تواند بزرگترین ضربه به او تلقی شود.

به گفته وی، آثار ارزشمند لاجوردی در ارغنون، در پژوهش‌هایش و در کتابش باید در حوزه های تخصصی مورد بررسی قرار گیرد؛ کما این که دانشجویان امروز با او آشنا هستند؛ حتی پس از ده سال دوری از دانشکاه.

مسجدجامعی گفت: نظام‌های شبکه ای حرفه‌ای، صنفی، اجتماعی مسئله ای است که انسان گرفتار در مدرنیته را به سمت تنهایی بیشتر هل می‌دهد. ما در جامعه و در دانشگاه، لاجوردی جوان پر شور را به سمت انزوا هل دادیم و این به نهادهای اجتماعی ما بر می‌گردد.

وی در پایان خاطر نشان کرد که ما در جامعه‌مان نیاز به تعدد این شبکه‌های اجتماعی و نهادهای مدنی شبکه ساز داریم هم برای حمایت از جامعه و هم برای حمایت از افراد.

مطالب مرتبط

آخرین مطالب

برچسب ها

آب آموزش آینده‌پژوهی ارتباطات بین‌المللی ارتباطات سلامت اسلایدر اعتراضات ۱۴۰۱ اعظم صوفیانی افغانستان انجمن جامعه‌شناسی ایران انجمن علوم ارتباطات دانشگاه تهران ایمان واقفی بازی‌های دیجیتال حلقه مطالعاتی نقد و بررسی متون شهری دکتر اصغر ایزدی جیران دکتر افسر افشاری نادری دکتر حسین امامی دکتر حسین پاینده دکتر شیرین احمدنیا دکتر عباس قنبری باغستان دکتر عباس کاظمی دکتر عبدالله بیچرانلو دکتر علی ربیعی دکتر فردین علیخواه دکتر فرزاد غلامی دکتر محمد امین قانعی راد دکتر محمد مهدی مولایی دکتر مسعود کوثری دکتر مقصود فراستخواه دکتر منصور ساعی دکتر نعمت‌الله فاضلی دکتر هادی خانیکی رسانه روابط عمومی روز جهانی آینده روز جهانی ارتباطات روزنامه‌نگاری زنان سلامت روان سلسله نشست‌های روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی سیاست‌گذاری سینما شبکه‌های اجتماعی شهر صلح طرح صیانت فرهنگ فضای مجازی فلسفه برای کودکان فناوری مجمع عمومی عادی مجموعه نشست‌های علم، فرهنگ و ارتباطات در خدمت مهاجران افغانستان محیط زیست مردم‌نگاری مرضیه ادهم مهاجران نقد کتاب نوجوان همایش همایش سلامت روان و رسانه همایش کنکاش‌‌های مفهومی و نظری درباره جامعه ایران هنر هوش مصنوعی پایگاه خبری گلونی پدرام الوندی کارگاه آموزشی کرسی نظریه‌پردازی کرونا کودک گردشگری