برگزاری نشست بررسی وضعیت آموزش علوم ارتباطات

نشست بررسی وضعیت آموزش علوم ارتباطات با حضور دکتر هادی خانیکی رئیس انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و مدیر گروه علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی در دانشگاه گلستان در سالن رشد این دانشگاه برگزار شد. در این نشست که دانشجویان و اساتید علوم اجتماعی و علوم ارتباطات دانشگاه حضور داشتند دکتر خانیکی ظرفیت‌های بومی استان گلستان را بهترین موضوع برای تحقیق‌های دانشگاهی دانستند و از دانشجویان و اساتید علوم ارتباطات و علوم اجتماعی خواستند تا با تکیه بر فرهنگ بومی، مذهبی و تاریخی استان دست به کارهای تحقیقی بزنند.

در ابتدای این نشست دکتر خوشفر عضو هئیت علمی دانشگاه گلستان تحقیق خود را با عنوان ارزش‌ها و نگرش‌های فرهنگی دانشجویان ارائه کرده و ادامه داد: مورد مطالعه این تحقیق دانشجویان دانشگاه گلستان در سال ۹۲هستند که مورد ارزیابی قرار گرفتند. در ادامه دکتر خوشفر گفت: هدف اصلی این تحقیق شناخت ارزش‌ها و نگرش‌های فرهنگی دانشجویان به منظور تجزیه و تحلیل وضعیت برای برنامه ریزی و سیاست گذاری برای آینده است ولی این تحقیق علاوه بر این چند هدف ویژه هم دارد اول اینکه شناسایی ویژگی‌های جمعیت‌شناختی دانشجویان، دوم تعیین ارزش‌ها و نگرش‌های فرهنگی دانشجویان و در آخر هم ارزش‌ها و نگرش‌های فرهنگی بر حسب جنسیت و دیگر عوامل تاثیر گذار بر این ارزش‌ها و نگرش‌ها را دنبال می‌کند.
در ادامه دکتر هادی خانیکی، رئیس انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی ضمن تقدیر از تحقیق دکتر خوشفر گفت: در علوم اجتماعی به طور عام و جامعه‌شناسی و علوم ارتباطات به طور خاص جای تحقیقات بومی خالی است اگر تحقیقاتی که انجام می‌گیرند با توجه به اینکه علوم اجتماعی متکی و مبتنی بر بافت و ساخت‌های بومی است بومی باشند قطعا نتیجه بهتری خواهند داشت. بهتر است در تحقیقات خود به پتانسیل‌های فرهنگی اسلامی ایران خود که کمتر به آن پرداخته شده است توجه کنیم.
دکتر خانیکی در ادامه عدم توجه به منبع پیام را یک ایراد دانست و افزود: این روز‌ها با توجه به پیشرفت‌های روز افزون فناوری و وجود شبکه‌های اجتماعی ممکن است یک خبری خیلی زود فراگیر شود و بدون اینکه کسی به منبع آن فکر کند آن را قبول می‌کنند. در این بین، اهمیت علوم ارتباطات و دانشجوی این رشته نمایان می‌شود چرا که با توجه به دانش خود می‌تواند درستی یا عدم درستی یک خبر را تشخیص دهد.
مدیر گروه علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه باید بزرگ فکر کرد و تحقیق را از کارهای کوچک شروع کرد ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر با پدیده‌ای به نام مسئله گریزی مواجه هستیم که در مسائل اجتماعی آتشی است که دامن علم، محقق و آموزش را می‌گیرد. اگر ما به یک مسئله اجتماعی بپردازیم قطعا کار تحقیقی ما از دامنه علمش فرا‌تر می‌رود و به رشته‌های دیگری علمی هم کشیده می‌شود.
دکتر خانیکی برگزاری نسشت‌های علمی و تخصصی را لازمه جامعه دانشگاهی اعلام کرد و گفت: برگزاری چنین نشست‌هایی باعث می‌شود ارتباط میان دانشجو و اساتید بیشتر و در نتیجه از بین رفتن خلاء موجود بین استاد و دانشجو شود. این نشست‌ها کمک می‌کند تا خلاهایی که در کار آموزشی وجود دارند برطرف و کمتر شود.
رئیس انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی در ادامه هدف از تحصیل در حوزه علوم ارتباطات و علوم اجتماعی را داشتن دانشی برای زدن حرف‌های علمی خود بیان کرد و افزود: ما درس می‌خوانیم که چه بشود و چه چیزی را یاد بگیریم؟ اگر فقط برای درس خواندن باشد که همه دوست دارند دکترا داشته باشند ولی گرفتن مدرک یک مرحله کمی است و ما باید آن را به مرحله کیفی برسانیم. مرحله کیفی یعنی اینکه دانشی داشته باشیم و دانش هم زمانی خود را نشان می‌دهد که حرفی برای گفتن با توجه به دانش خود داشته باشیم منظور از حرف هم انجام دادن تحقیق، پرداختن به رابطه بین تحقیق و آموزش و مسائل اجتماعی و فکری جامعه است.
وی تحقیقات دانشجویی و اساتید دانشگاه را سالم‌ترین تحقیقات عنوان کرد و گفت: شما زمانی می‌توانید نگاه دانشگاه تهران را به خود جلب کنید که کار خود را جدی‌تر آغاز کنید و با تحقیق‌های علمی خود نشان دهید که حرف‌هایی برای گفتن دارید ولی به این نکته هم باید توجه کنید که شما در گلستان هستید و باید براساس تحقیق و دغدغه‌های خودتان بدرخشید آن وقت است که تحقیق شما از وزن علمی مناسبی برخوردار می‌شود. نگاه این انجمن هم این است تا ارتباط موثر بین دانشگاه گلستان و دانشگاه تهران را افزایش دهد و علم را از مرکزیت به پیرامون انتقال دهد.
دکتر هادی خانیکی حوزه ارتباطات را از رشته آن و همچنین از رسانه بزررگ‌تر خواند و ادامه داد: گستردگی علوم ارتباطات است که پایه‌ای برای گشودگی افق‌های دید ما و در نتیجه باعث روشن‌تر شدن دید ما می‌شود. رشته علوم ارتباطات یک رشته میان رشته‌ای است که در آینده این دغدغه دانشجویانش را که چرا باید علوم ارتباطات بخوانیم را پاسخ خواهد داد. آزمایشگاه علوم ارتباطات و علوم اجتماعی جامعه است و کارگاه آن مردم هستند همین مسئله است که کار علوم ارتباطات و اجتماعی را جدی می‌کند چرا که مستقیم با خود مردم و جامعه در ارتباط است.
بعد از اتمام سخنان دکتر خانیکی نوبت به دانشجویان رسید که چند نفر از آن‌ها سوالات و دغدغه‌های خود را با مدیر گروه علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی در میان گذاشتند و پاسخ‌های خود را دریافت کردند.
در پایان این نشست هم دکتر نیمروزی دبیر نشست ضمن قدردانیاز حضور دکتر خانیکی و اساتید و دانشجویان ابراز امیدواری کردند در آینده شاهد برگزاری بیشتر چنین نشست‌هایی باشیم.

مطالب مرتبط

آخرین مطالب

برچسب ها

آب آموزش آینده‌پژوهی اخراج اساتید دانشگاه ارتباطات بین‌المللی ارتباطات سلامت اعتراضات ۱۴۰۱ افغانستان انجمن جامعه‌شناسی ایران بازی‌های دیجیتال حلقه مطالعاتی نقد و بررسی متون شهری دکتر اصغر ایزدی جیران دکتر افسر افشاری نادری دکتر حسین امامی دکتر حسین پاینده دکتر شیرین احمدنیا دکتر عباس قنبری باغستان دکتر عباس کاظمی دکتر عبدالله بیچرانلو دکتر علی ربیعی دکتر محمد امین قانعی راد دکتر محمد مهدی مولایی دکتر مسعود کوثری دکتر مقصود فراستخواه دکتر منصور ساعی دکتر نعمت‌الله فاضلی دکتر هادی خانیکی رسانه روابط عمومی روز جهانی آینده روز جهانی ارتباطات روزنامه‌نگاری زنان سالمندی سلامت روان سلسله نشست‌های داستان کار میدانی سلسله نشست‌های روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی سیاست‌گذاری سینما شبکه‌های اجتماعی شهر صلح طرح صیانت فرهنگ فضای مجازی فلسفه برای کودکان فناوری مجمع عمومی عادی مجموعه نشست‌های علم، فرهنگ و ارتباطات در خدمت مهاجران افغانستان محیط زیست مردم‌نگاری مرضیه ادهم مهاجران نقد کتاب نوجوان همایش همایش اعتراضات، رسانه و فرهنگ همایش سلامت روان و رسانه همایش کنکاش‌‌های مفهومی و نظری درباره جامعه ایران هنر هوش مصنوعی ورزش پایگاه خبری گلونی پدرام الوندی کارگاه آموزشی کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو کرسی نظریه‌پردازی کرونا کودک گردشگری