یادداشت: انوشه میرمجلسی، دبیر گروه مطالعات سینمایی انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات
هوش مصنوعی در جشنواره فیلم کوتاه تهران
دومین روز جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران در حال برگزاری است و آنچه در این دو روز بیش از همه پررنگ است، نقش و تاثیر هوش مصنوعی در جشنواره است.
از طراحی تیزر تا خلق کامل قصه توسط ابزارهای هوش مصنوعی. فیلمسازان جوان از امکانات و ظرفیتهای هوش مصنوعی برای غلبه بر محدودیتها به خوبی بهره بردهاند و تصاویر و لحظاتی را خلق کردهاند که شاید بدون هوش مصنوعی ممکن نمینمود.
در بخش تجربی فیلمهای «پست اکستینکشنیسم»، «تکانه» و «آن شب» و در بخش مستند فیلم «چیازاد» از جمله فیلمهایی هستند که ردپای هوش مصنوعی در آنها قابل بررسی است.
البته برخی فیلمها هم به حضور این تکنولوژیها در زندگی انسان اشاره کردهاند؛ مانند فیلم اقتباسی «های کپی» که به حضور رباتها در زندگی امروز ما پرداخته است.
هوش مصنوعی در جشنواره فیلم کوتاه تهران
همچنین نکته برجسته دیگری که در این دو روز به چشم آمد استفاده از ظرفیت عکس و کمک گرفتن از صدای شاهد و محیط برای خلق اثر است. فیلمهای «تاریخ مصور سرگردانی»، «فریدون»، «ناگفته نماند»، «خانه» و «تقدیم به مریم» از این جملهاند.
همچنین فیلم تجربی «سندرم تتریس» هم به کمک صدا و تصویر به نقش رسانهها و به طور مشخص «پیکسلها» در تاریخ معاصر پرداخته است.
همچنین از نظر موضوعی «تنهایی» موضوع در تکرار اغلب فیلمهاست که نمونه درخشان آن را در فیلم «خداحافظ آشغال» بهمن و بهرام ارک میتوان دید.