به همت انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، کارگاه کشوری آموزش «طراحی و اجرای کمپینهای سلامتمحور» برای کارشناسان و مدیران آموزش بهداشت دانشگاههای علوم پزشکی کشور اوایل دی ماه سال جاری در دفتر آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت برگزار شد.
این کارگاه شامل دو پنل تخصصی بود که در دو نوبت صبح و عصر برگزار شد. مدرس این کارگاه نیز دکتر عباس قنبری باغستان، عضو هیات علمی علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران و عضو کارگروه ارتقای فرهنگ سلامت کشور (کارگروه ملی) وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بود.
در پنل اول این کارگاه مفاهیم و کلیات علمی و تخصصی در ارتباط با اجرای کمپینهای ارتباطی مانند مفهوم پویش، مراحل انجام آن، اهمیت تحقیق در برنامهریزی برای اجرای کمپین و… به صورت تعاملی و در دیالوگ با افراد حاضر در این کارگاه و نیز براساس تجارب زیسته آنها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در پنل دوم نیز با توجه به اهمیت علمی، سیستماتیک و قابلیت اجرایی داشتن کمپینهای سلامتمحور، مراحل برنامهریزی، اجرا و ارزیابی یک کمپین سلامتمحور در قالب چهار فاز و 9 گام آموزش داده شد.
در این کارگاه همچنین زهرا ترک، دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران و دستیار آموزشی این کارگاه، به معرفی بحران تایلنون Tylenol (Johnson and Johnson) بهعنوان یک نمونه موفق و بحران زیست محیطی اکسون والدز (Exxon Valdez) به عنوان یک نمونه ناموفق از اجرای کمپین ارتباطی پرداخت.
لازم به یادآوری است که این کارگاه به درخواست اداره کل آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت و نیز با هدف توانمندسازی کارشناسان آموزش و ارتقاء سلامت دانشگاههای علوم پزشکی کشور برای برنامهریزی و طراحی پویشهای سلامتمحور در راستای مقابله با بیماری تب دنگی (پشه آئدس) برگزار شد.