گروه مطالعات میدانی و مردمنگاری انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات ششمین دوره «تمرین کار میدانی و مردمنگاری» را برگزار میکند.
مدرس:
دکتر اصغر ایزدی جیران، مردمشناس
زمان جلسه اول: 7 اسفند 1398، ساعت 8 الی 12
مکان: تهران، پل گیشا، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، نیمطبقه اول، سالن انجمنها
سرفصلهای دوره
کارگاه حضوری اول (اسفند 98): 4 ساعت
– کار میدانی و مردمنگاری: کاربردهای مردمنگاری و نقشهای مردمنگار، کار میدانی در پارادایم مردمشناسی، تاریخ مختصری از کار میدانی مردمنگارانه، جنبههای سوبژکتیو مشترک در کار میدانی، منطق تحلیلی در مردمنگاری
– مفاهیم مهم در میدان: فرهنگ، کلنگری، بسترمندسازی، اتیک و امیک، سطح خرد و کلان
– گام آغازین پژوهش: پرسشهای اولیه و منابع الهامبخش
– سایت میدانی: گزینش میدان، ورود به میدان، رفیق شدن، فالو کردن
– مردمنگار بهعنوان ابزار اصلی گردآوری دادهها: بدنمندی پژوهش، علیه حضور سریع، تنهایی مردمنگار، استراحت: شیرجهزنی و نفسگیری، علیه علمی کردن پژوهش، برکشیدن بافت و استعاره زنبور، مشاهده و دوربینگیری، حضور، تجربه و مشاهده مشارکتی، شنیدن و گفتوگو در شرایط طبیعی و نه مصاحبهای، دفترچه یادداشت
– گفتوگو با مطلعین و بازیگران کلیدی
– طراحی سفر میدانی اول، کوتاهمدت: فعالیت اصلی، موضع فعالیت، منطق گردآوری دادهها، محل ثبت دادهها، ابزار اصلی گردآوری دادهها، زمان ثبت دادهها، منبع دادهها و تکنیکهای گردآوری دادهها، کار روی دادههای خام در میدان، پس از میدان، ساختار متن سفر میدانی اول.
انجام کار میدانی اول، بین اسفند 98 تا خرداد 99
نگارش متن مردمنگارانهی اول
کارگاه حضوری دوم (خرداد 99): 4 ساعت
– نگارش: یادداشتهای میدانی، یادداشتهای شخصی، بازسازی، اکنونِ اتنوگرافیک، نقلقولها، ادبیات
– اجزاء روایتپردازی مردمنگارانه: فنون صحنهپردازی، شخصیتپردازی سهبعدی و ستینگسازی پنجبعدی
– شیوهی تحلیل در مردمنگاری: تفکر شفاف، الگوهای مشترک، رویدادهای کلیدی، ماتریسها، کریستالیزیشن
– کار میدانی بهعنوان فعالیت علمی و مردمنگاری بهعنوان یک فرم هنری، روایتگری به مثابه تحلیل، علت و معلول یا لایههای بافت، روایت پرجزئیات و فربه به جای عبارات کلی و نحیف، و علیه شاهد مثال آوردن برای عبارات کلی
– نحوهی سازماندهی سفر میدانی دوم، بلندمدت؛ ساختار متن سفر میدانی دوم
انجام کار میدانی دوم، بین خرداد 99 تا شهریور 99
نگارش متن مردمنگارانهی دوم
کارگاه حضوری سوم (شهریور 99): 4 ساعت
– محتوای متن مردمنگارانه: تز اصلی، مسیر بررسی تز، محوریت موضوعی، مفاهیم پشتیبان، سوژهها یا شخصیتها، حرکت میدانیکار.
– فرم متن کتاب مردمنگارانه: انواع فصلبندی، ویژگیهای قطعات، سنخبندی ستینگها در قطعات، حرکت بین زبان نظری و غیرنظری، نظریهی مردمنگارانه
– خوانش و تحلیل قطعاتی از یک متن مردمنگارانهی برجستهی معاصر
– خوانش و تحلیل چند متن ممتاز از شرکتکنندگان دوره
– ساختار مقالهی مردمنگارانه
– مسئلهی روایی، پایایی و کیفیت در پژوهش و متن مردمنگارانه
– کردار اخلاقی مردمنگار: رفاقت، بازگرداندن هدیه یا جبران
ثبتنام
برای ثبتنام، مبلغ 300 هزار تومان را به شماره کارت 5859837001921606 بنام «انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات» واریز و تصویر رسید پرداختی را به آیدی تلگرام @mitra_sk7254 یا ایمیل m.seifikar7254@gmail.com ارسال نمائید.