همایش ملی فرهنگ، رسانه و تحولات نسلی در ایران: روندها، چالش‌ها و راهکارها

معرفی همایش

پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات هم‌زمان با هفته پژوهش در روز سه‌شنبه 21 آذر 1402، همایش ملی «فرهنگ، رسانه‌ها و تحولات نسلی در ایران: روندها، چالش‌ها و راهکارها» را در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می‌کند. موضوع اصلی همایش، بررسی تأثیر و تأثر تحولات رسانه‌ها و دگرگونی‌های نسلی با تمرکز ویژه بر مخاطب کودک است. این موضوع در همایش با برگزاری جلسات مختلف در قالب‌هایی همچون سخنرانی، گفتگو، کارگاه و… به بحث گذاشته می‌شود.

اهداف برگزاری همایش

دوران ما با تحولات زیادی همراه است. بخش اصلی این تحولات ناشی از دیجیتالی‌شدن و عاملیت‌گرایی حاصل از پایان روایت‌های بزرگ است که موجب شده جامعه و شهروندان آن، تجلی‌گاه اصلی تغییرات باشند. چارچوب‌های فکری زیادی برای توضیح دگرگونی‌ها و تحولات سریع و عمیق دهه‌های اخیر پیشنهاد شده است. مفاهیم مدرنیته رادیکال، جامعه مخاطره‌آمیز، ابر مدرنیته و شتاب اجتماعی دیدگاه‌های متفاوتی را در مورد این دگرگونی‌ها منعکس می‌کنند؛ اما وجه مشترک این مفاهیم، حضور همه‌جایی رسانه‌هایی است که سبک زندگی نسل‌های مختلف جامعه، از کودک تا کهن‌سال، را درگیر خود کرده است. بر همین اساس برخی پرسش‌های اساسی در این همایش از این قرارند: زیستن در دنیای رسانه‌ای‌شده ایرانی به چه معناست؟ تحولات رسانه‌ای چه رابطه‌ای با تحولات نسلی و اجتماعی دارند؟ نسل‌های مختلف ایرانی چه رفتاری «با» رسانه‌ها و «در» رسانه‌ها دارند؟ و آیا سابقه عملکرد رسانه‌ها تاکنون در راستای گفتگو یا شکاف بین نسلی بوده است؟

از سوی دیگر تحولات نسلی، معناشناسی نسلی (Generational semantic) را دچار تغییر کرده‌اند. هویت و تعلق نسلی توسط روابط اجتماعی (رسانه‌ای و غیر رسانه‌ای) ساخته می‌شود. بازنمایی‌های رسانه‌ای با کنترل حافظه و شناخت جمعی، معناشناسی نسلی نسل‌های مختلف را سامان می‌دهند. رسانه‌های نوین مثل تلفن‌های هوشمند، رسانه‌های اجتماعی و وب که مبتنی بر تعامل شکل‌گرفته‌اند، در ایجاد رابطه بین نسل‌های مختلف نقش دارند و به‌عنوان سکوهایی برای شکل‌گیری فرهنگ‌های مشترک عمل می‌کنند که می‌توانند تعاریف سنتی نسل را دچار چالش سازند. هوش مصنوعی و اپلیکیشن‌های تعاملی امکاناتی را برای نسل‌های نوی سالمندان و گروه‌های خاص پدید آورده‌اند که آن‌ها را از نسل‌های پیشین سالمندان و گروه‌های خاص متمایز ساخته‌اند؛ به‌طوری‌که می‌توان از سالمندی یا بیماری در جهان نو و کهن سخن گفت. تحول در معنای نسل، فضای زیست و زندگی اجتماعی ما را هم متمایز از گذشته ساخته است. نیازهای تفریحی، یادگیری، بهداشتی و اجتماعی کودکان و نوجوانان امروز تحت تأثیر رسانه‌ها در مقایسه با گذشته تغییر کرده و تغییر در سیاست‌گذاری و حتی رویه‌های قانون‌گذاری را الزام‌آور ساخته‌اند. بر همین اساس، درباره نسل نوی ایرانی هر تفسیر و دیدگاهی که داشته باشیم، یک‌ وجه مشترک وجوددارد: تحولات و دیجیتالی‌شدن رسانه‌ها مسیر دیجیتالی‌شدن جامعه و تغییرات فنّاورانه فرهنگ را هموار کرده‌اند و مشکلات ناشی از این تغییرات نیاز به بحث درباره شیوه‌های مختلف حکمرانی و دیپلماسی را نیز مبرم و ضروری ساخته است. در همین راستا موضوعات محوری همایش حول محورهای زیر شکل گرفته‌اند.

محورهای همایش

در این همایش دانشجویان، اساتید، پژوهشگران و اندیشمندان رسانه‌ها، ارتباطات و مطالعات فرهنگی در خصوص روندها، چالش‌ها و راهکارهای موضوعات در سه محور زیر تأمل کرده و در مورد آن‌ها بحث می‌کنند:

فرهنگ، رسانه‌ و سیاست‌گذاری: در این محور به موضوع سیاست‌گذاری فرهنگی و اجتماعی در باب رابطه کودک و رسانه ها با تمرکز بر موضوعاتی نظیر خانواده، والدگری، گروه‌های خاص اجتماعی، فرودستان اجتماعی، سرگرمی و فراغت، دین موزاییکی، قانون‌گذاری، امنیت، تنظیم‌گری، مشروعیت‌ سازی و مشروعیت زدایی، اعتماد، برندسازی و… پرداخته می‌شود.

فرهنگ، رسانه‌ و دانش و فناوری: تحولات نوین در فناوری‌های رسانه‌ای و تأثیر و تأثر رسانه‌ها با حوزه‌ها و اشکال مختلف دانش و فناوری موضوع این محور است که با تمرکز بر موضوعاتی نظیر مخاطرات سلامت، روانشناسی رسانه‌ها، اثرات شناختی رسانه‌ها، متاورس، اینترنت اشیاء، کنشگری‌های علمی نوین، هوش مصنوعی، شبه‌علم، اطلاعات جعلی، شکوفایی خلاقیت و.. مورد بحث قرار می‌گیرد. این مباحث با محور قرار دادن کودک و نوجوان به عنوان مصرف‌کننده، تولیدکننده و عاملیت-کنشگری این گروه سامان می‌یابد.

فرهنگ، رسانه‌ و زیست‌ جهان ایرانی: جامعه ما از تحولات رسانه‌ای و فرهنگی تأثیرهای بارزی پذیرفته است که موضوعات آن در قالب‌هایی چون شهر هوشمند، شهر مجازی، سپهرهای عمومی نوین، ارتباطات شهری، زندگی روزمره، تبلیغات شهری، حافظه جمعی، منظر محلی، روایت شهری، فضاهای شهری، محیط‌زیست و اکوسیستم شهری و روستایی متأثر از تعامل رسانه‌ها و فرهنگ برای نسل‌های مختلف با تاکید بر کودکان و نوجوانان مورد بررسی قرار می‌گیرند.

تاریخ‌های مهم

مهلت ارسال چکیده: 31 شهریور 1402

زمان اعلام نتایج چکیده‌های منتخب: 1 مهر 1402

زمان ارسال اصل مقالات: 1 آبان 1402

زمان برگزاری: 21 آذر 1402

شماره تماس دبیرخانه همایش: 02188053218

مطالب مرتبط

آخرین مطالب

برچسب ها

آب آموزش آینده‌پژوهی اخراج اساتید دانشگاه ارتباطات بین‌المللی ارتباطات سلامت اعتراضات ۱۴۰۱ اعظم صوفیانی افغانستان انتخابات انتخابات انجمن انجمن جامعه‌شناسی ایران انجمن علوم ارتباطات دانشگاه تهران بازی‌های دیجیتال حلقه مطالعاتی نقد و بررسی متون شهری دکتر اصغر ایزدی جیران دکتر افسر افشاری نادری دکتر بهار زند رضوی دکتر حسین پاینده دکتر شیرین احمدنیا دکتر عباس قنبری باغستان دکتر عباس کاظمی دکتر علی ربیعی دکتر فردین علیخواه دکتر محمد امین قانعی راد دکتر محمد مهدی مولایی دکتر مسعود کوثری دکتر مقصود فراستخواه دکتر منصور ساعی دکتر نعمت‌الله فاضلی دکتر هادی خانیکی رسانه روابط عمومی روز جهانی آینده روز جهانی ارتباطات روزنامه‌نگاری زنان سالمندی سلامت روان سلسله نشست‌های روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی سیاست‌گذاری سینما شبکه‌های اجتماعی شهر صلح طرح صیانت فرهنگ فضای مجازی فلسفه برای کودکان فناوری مجمع عمومی عادی مجموعه نشست‌های علم، فرهنگ و ارتباطات در خدمت مهاجران افغانستان محیط زیست مردم‌نگاری مرضیه ادهم مهاجران نقد کتاب نوجوان همایش همایش سلامت روان و رسانه همایش کنکاش‌‌های مفهومی و نظری درباره جامعه ایران هنر هوش مصنوعی پایگاه خبری گلونی پدرام الوندی کارگاه آموزشی کرسی نظریه‌پردازی کرونا کودک گردشگری