فرهنگ خرید و عضویت در شبکه های اجتماعی

ایا کسانیکه عضو شبکه های اجتماعی هستند بیشتر از افرادی که عضو شبکه های اجتماعی نیستندخرید می کنند؟ یا به مراکز خرید می روند؟
برای پاسخ به این پرسش ما نتایج تحقیقی که در باب مراکز خرید در تهران در دست انجام داریم مورد استفاده قرار می دهیم. بخشی از این تحقیق با روش پیمایش و نمونه 2200 نفری در مناطق 22 گانه تهران انجام شده است.
نتایج نشان می دهد بیشتر کسانی که به مراکز خرید سر می زنند و از آن بازدید می کنند عضو یکی از شبکه های اجتماعی و ارتباطی چون فیس بوک،تلگرام و اینستاگرام هستند. در پیمایش ما نشان داده شده که 60 درصد شهروندان تهرانی دریکی از این شبکه های مجازی عضویت دارند. جامعه 60 درصدی درگیری بیشتری نسبت به بخش دوم جامعه که عضو هیچ شبکه ای نیستند با فضاهای شهری و از جمله مراکز خرید دارند. در حالی که 23 درصد کسانی که عضو یکی از شبکه ها هستند از مراکز خرید بازدید نمی کنند این برای افرادی که عضو یکی از این شبکه ها نیستند 51 درصد است. به عبارتی دیگر 78 درصد افراد دارای یکی از شبکه های اجتماعی از مراکز خرید بازدید کرده اند. جای تردید نیست که شبکه های اجتماعی مردم را به سمت مکانها و فضاهای مشخصی چون مراکز خرید،کافه ها و دیگر مکانهای شهری سوق می دهند. امروزه درباب نقش این شبکه ها بالاخص اینستاگرام در ایجاد عطش تجربه کردن چیزهایی که کاربر آن را می بیند زیاد سخن گفته می شود. دیگر وصف العیش نصف العیش نباید باقی بماند و کاربران علاقمندند نصف دیگر عیش خود را در فضای واقعی کامل کنند.
اما سوال دیگری که برای ما پیش می اید این است که افرادی که هنوز خود را درگیر شبکه های اجتماعی نکرده اند دارای چه ویژگیهایی هستند؟
اول. بیشتر این افراد(60 درصد آنها) از سنین بزرگسال و میانسال هستند.
دوم. بیشترشان تحصیلات زیر دیپلم دارند.
سوم. از گروههای در امدی پایین تر هستند. 80 درصد خانواده ها کمتر از دومیلیون تومان در ماه درآمد دارند.و 93 درصد پاسخگویان خود را به طبقات پایین متعلق می دانند.
چهارم. 75 درصدشان شاغل نیستند. امروزه شاغل بودن به معنای درگیر شدن در شبکه ارتباطی جدید نیز هست.
پنجم. 93 درصد افرادی که عضو هیچ شبکه اجتماعی نیستند سفر خارجی نیز تاکنون نرفته اند. سفر به معنای ارتباط جدید و بیشتر هم هست.
ششم. 71 درصدشان در مناطق کمتر برخوردار از نظر فضاها و مراکز خرید زندگی می کنند.
در نتیجه تحقیق ما نشان داد که رفتن به مراکز خرید و مالها در بین سنین جوان و نوجوان،دارای تحصیلات دانشگاهی و گروههای در آمدی متوسط و بالاتر و افراد عضو در شبکه های اجتماعی بیشتر از سایر گروههاست.
اما علیر غم نشان دادن ارتباط بین رفتن به مراکز خرید و فضای مجازی هنوز نمی توان گفت که دقیقا چقدر عضویت در شبکه های اجتماعی و ارتباطی مجازی می تواند در تجربه کردن فضاهای شهری و از جمله مراکز خرید نقش داشته باشند. امیدواریم سایر پژوهشگران این ارتباط را در تحقیقات آتی نشان دهند.

***

نوشته‌های بیشتر دکتر عباس کاظمی را کانال شخصی ایشان در تلگرام بخوانید: @varijkazemi

مطالب مرتبط

آخرین مطالب

برچسب ها

آب آموزش آینده‌پژوهی ارتباطات بین‌المللی ارتباطات سلامت اسلایدر اعتراضات ۱۴۰۱ افغانستان انجمن جامعه‌شناسی ایران ایمان واقفی حلقه مطالعاتی نقد و بررسی متون شهری دکتر اصغر ایزدی جیران دکتر افسر افشاری نادری دکتر بهار زند رضوی دکتر حسین امامی دکتر حسین پاینده دکتر شیرین احمدنیا دکتر عباس قنبری باغستان دکتر عباس کاظمی دکتر علی ربیعی دکتر فردین علیخواه دکتر محمد امین قانعی راد دکتر محمد مهدی مولایی دکتر مسعود کوثری دکتر مقصود فراستخواه دکتر منصور ساعی دکتر نعمت‌الله فاضلی دکتر هادی خانیکی رسانه روابط عمومی روز جهانی آینده روز جهانی ارتباطات روزنامه‌نگاری زنان سالمندی سلامت روان سلسله نشست‌های داستان کار میدانی سلسله نشست‌های روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی سیاست‌گذاری سینما شبکه‌های اجتماعی شهر صلح طرح صیانت فرهنگ فضای مجازی فلسفه برای کودکان فناوری مجمع عمومی عادی مجموعه نشست‌های علم، فرهنگ و ارتباطات در خدمت مهاجران افغانستان محیط زیست مردم‌نگاری مرضیه ادهم مهاجران نقد کتاب نوجوان همایش همایش سلامت روان و رسانه همایش کنکاش‌‌های مفهومی و نظری درباره جامعه ایران هنر هوش مصنوعی ورزش پایگاه خبری گلونی پدرام الوندی کارگاه آموزشی کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو کرسی نظریه‌پردازی کرونا کودک گردشگری